Læringssyn
Leg - især børns leg - vil blive den vigtigste faktor i fremtidens samfund og påvirke uddannelse og vor hverdag
(Citat fra bogen "Den rene leg", af Jørn Martin Steenhold (Aschehoug).
"Vi ser barnet som et unikt individ, der med lyst og nysgerrighed tilegner sig viden og erfaringer med den verden, som barnet er en del af. At lege og sanse er næring til udvikling.
Børn lærer forskelligt og vi arbejder derfor med at skabe forskellige læringsmiljøer. Vi laver små grupper i hverdagen , vi arbejder med forskellige projekter over året, hvor der er tid til fordybelse og grupperne er inddelt forskelligt , enten i aldersopdelt, kønsopdelt , eller andre grupper.
Vi er af den opfattelse at læring skal forstås bredt , det er noget som foregår, inde , ude, i bevægelse, alene eller sammen med andre.
I legen lære barnet ting om sig selv og omverden, de får venskaber, oplever glæde og sorg, de udvikler sig sprogligt og motorisk . Det er også i legen barnet bearbejder sine oplevelser."
Ovenstående citat er en god inspiration for os her i Frændehus. Det er en god påmindelse om at alle børn er forskellige og lærer på forskellig vis, hvilket er noget vi især har fokus på når vi planlægger nye projekter/temaer.
Vi kan lære utrolig meget om det enkelte barn, ved at se på hvordan det leger.